Sunday 13 November 2016

Cara Penggunaan Kayu Manis Ceylon Untuk Menurunkan Kadar Gula Dalam Darah

PENGAMBILAN KAYU MANIS UNTUK PENGIDAP DIABETES


Diabetes atau biasa kita sebut dengan penyakit kencing manis ditandai dengan peningkatan kadar gula didalam darah. Hal ini membuat si pesakit diabetes, jantungnya mengepam diluar batas normal, yang boleh mencetuskan terjadinya strok kerana peningkatan tekanan darah yang drastik. Ada diantara penderitanya yang terpaksa dipotong bahagian tubuhnya, misalnya kaki; kerana peredaran pembuluh darahnya menyempit sehingga berlaku jangkitan. Jika tidak segera dipotong akan merebak ke organ-organ tubuh lainnya. Mengerikan bukan? Namun, untuk anda yang menderita diabetes, tak usah risau lagi kerana ternyata banyak tumbuhan di sekitar kita yang mampu melawan penyakit anda. Salah satunya kayu manis Ceylon. Iya, rempah manis satu ini boleh menurukan kadar gula dalam darah.

Serbuk Kayu Manis Ceylon - Keluaran Olive House
>Dapatkan Produk Ceylon ini Dengan Ejen Rasmi Kami<

Khasiat kayu manis Ceylon untuk Diabetes bukanlah barang baru dan sudah banyak digunakan sebagai media rawatan bahkan di luar negeri. Kayu manis Ceylon yang ditanam di Sri Lanka ini mampu menurunkan kadar gula darah bagi pesakit Diabetes jenis 2. Sebelum beranjak bagaimana khasiat kayu manis Ceylon untuk Diabetes, kita ketahui dulu apa itu diabetes jenis 2. Pada Diabetes jenis 2, hormon insulin tidak mampu bekerja dengan maksimum dan mengakibatkan peningkatan kadar gula dalam darah. Diabetes jenis 2 adalah non-insulin dependent diabetes, di mana tubuh penderitanya menolak kesan insulin atau bahkan tidak menghasilkan cukup insulin untuk mengekalkan kadar normal glukosnya. Pada masa ini, belum ada ubat yang boleh menangani penyakit diabetes jenis 2 ini. Namun, untuk mengelakkan bertambah parahnya penyakit ini, pesakit boleh mencegahnya dengan menjaga keadaan tubuh agar tetap fit dengan mengatur pola makan, menjaga berat badan dan bersenam. Selain itu, boleh juga menkonsumsi kayu manis Ceylon jika kadar gula darah sudah terlanjur tinggi.

Nah, ada beberapa kajian menunjukkan kalau kayu manis Ceylon secara signfikan boleh menurunkan kadar gula dalam darah dengan "menyurutkan" rintangan insulinnya. Malah, ada kajian yang mengikutsertkan peserta pesakit diabetes jenis 2. Selama 40 hari berturut-turut, para pesertanya diminta mengambil kira-kira 1-6 gm kayu manis Ceylon selama 40 hari; yang mana 1 gram kayu manis Ceylon ini setara dengan setengah sudu the kayu manis. Dari situlah, para penyelidik mendapati kalau kayu manis Ceylon boleh menurunkan kolesterol pesertanya kira-kira 18% dan menurunkan kadar gula darah hingga mencapai 24%. Peranan khasiat kayu manis Ceylon untuk diabetes jenis 2 dalam hal ini adalah dengan meningkatkan metabolisme glukosa kira-kira 20 kali yang memberi kesan kepada peningkatan peredaran gula darah, serta sensitiviti insulin. Dalam kayu manis Ceylon terdapat "Bioflavonoid," yang dikenali dengan Proantosianidin yang mampu mengubah aktiviti insulin di dalam sel-sel lemak. Dari situ, kita boleh membuat kesimpulan kalau pesakit diabetes jenis 2 yang tidak dapat mengawal rembesan hormon insulin, boleh mengambil kayu manis Ceylon untuk membantu "mengambil alih" hormon tersebut.

Namun, untuk anda tahu bahawa mengambil kayu manis bagi liver atau gangguan hati, sangat tidak digalakkan. Kerana pada kayu manis Ceylon terdapat kandungan kumarin yang boleh melicinkan perjalanan darah dan yang nantinya malah boleh mengganggu prestasi hati. Untuk berjaga-jaga, sebelum menggunakan kayu manis sebagai media rawatan, ada baiknya anda membuat pemeriksaan diri dulu kepada doktor. Adakah anda juga mengidap penyakit liver atau tidak, jika tidak dikesan mempunyai gangguan liver, anda tidak perlu bimbang mengambil kayu manis Ceylon.


Khasiat kayu manis Ceylon untuk diabetes jenis 2 boleh anda rasakan dengan cara mengolahnya bersama-sama dengan bahan-bahan yang lain. Ingin tahu bagaimana memproses kayu manis Ceylon sebagai ubat alami menurunkan gula darah tinggi? Ini dia caranya:
  • Siapkan 2 gelas air untuk merebus 4 batang kayu manis Ceylon. Biarkan volume airnya hingga tersisa kira-kira 100cc. Nah, sisa air rebusan kayu manis itulah yang boleh membantu anda menurunkan kadar gula darah. Jika ingin lebih variatif lagi, celupkan 3 batang kayu manis Ceylon ke dalam teh tawar, selama 10 minit.
  • Atau, anda boleh melicinkan 1-6 gram kulit kayu manis Ceylon dengan cara menumbuknya. Lalu, didihkannya dengan air panas sebanyak 100 cc. Minum selagi hangat.
  • Jika anda ingin memasukkan kayu manis Ceylon ke dalam pengambilan harian, anda boleh juga mencampurkan serbuk kayu manis Ceylon ke dalam bijirin atau oatmeal.
  • Kayu manis juga boleh menjadi pengganti pemanis untuk mengurangkan penggunaan gula dalam masakan anda.
Untuk menyakinkan anda tentang ampuhnya khasiat kayu manis Ceylon untuk Diabetes, ada lebih dari satu kajian yang telah membuktikan khasiatnya. Salah satunya yang dilakukan oleh Malmo University Hospital di Sweden. Mereka memberikan semangkuk pudding yang sudah diberi satu sudu teh lebih kayu manis Ceylon pada sekumpulan sukarelawan pesakit diabetes. Dan hasilnya menunjukkan, kadar gula darah mereka turun selepas memakannya.

Ada pula penemuan oleh Dr. Joanna Hlebowicz dkk., Yang membuktikan kayu manis Ceylon memang mampu menurunkan kadar gula darah yang tinggi, seperti apa yang Dr.Hlebowics dan pasukannya lakukan. Yaitu, dengan cara mengukur kadar gula darah 14 sukarelawan kesihatan, sebelum dan sesudah mengambil semangkuk bubur beras. Lalu sukarelawan diberikan makanan yang mengandungi kayu manis, selanjutnya dijuji kembali kadar gulanya. Setelah ujian kadar gula darah, secara beruturan selama 2 jam, dari situ terbukti kalau kadar gula sukarelawan mengalami penurunan setelah memakan makanan yang mengandungi kayu manis Ceylon. Menurut Dr. Hlebowicz dkk., Penurunan kadar gula tersebut disebabkan kerana kayu manis Ceylon memainkan peranan dalam melambatkan kadar makanan dari perut menuju ke usus. Melalui ultrasound scans, mereka mendapati bahawa pengosongan perut pada para sukarelawan menjadi lambat beberapa saat, setelah mengambil makanan yang mengandungi kayu manis Ceylon. Selain itu, Dr. Hlebowicz juga melakukan kajian kecil pada pesakit diabetes jenis 2, dan menyedari kalau pesakit diabetes jenis 2 yang menambah kayu manis Ceylon di makanannya selama 40 hari; kandungan kolesterol begitu juga dengan kadar gulanya cenderung untuk turun dengan tajam.

Masih belum puas? Nah, ada satu lagi kajian di Pakistan yang benar-benar menunjukkan khasiat kayu manis Ceylon untuk Diabetes. Penyelidikan ini dilakukan terhadap 60 pesakit Diabetes dan menghasilkan kesimpulan; kayu manis Ceylon tidak hanya meneutralkan kadar gula darah tetapi juga boleh menurunkan tahap kolesterol. Dari mana hasil itu diperoleh? Yaitu dengan cara memberikan para responden pesakit Diabetes sebutir kapsul pencetus penghasil insulin, dengan catatan kadar gulanya berada di level 200-300 mg / dl. Dalam kajian itu, responden kemudian di bagi menjadi 2 kumpulan secara rawak; Kumpulan satu di beri kapsul mengandungi kayu manis, sedangkan kelompok satunya di beri kapsul berisi tepung. Pengkonsumsian kapsul tersebut dilakukan tiap hari, selama 40 hari. Lalu bagaimana hasilnya? Kumpulan yang mengambil kayu manis dipastikan turun kadar gula darahnya sebanyak 20 hingga 30%, di bawah turunnya kadar kolesterol rata-rata 10-20%. Sedangkan kelompok yang meminum kapsul berisi tepung, tidak mengalami perubahan sama sekali.

Nah, dari kesekian kajian di atas, sudah terlihatkan khasiat kayu manis Ceylon untuk Diabetes 'kan? Bagaimana? Anda berminat cuba ampuhnya kayu manis Ceylon untuk menurunkan tingginya kadar gula darah anda? Buktikan khasiatnya sendiri.

Sumber Rujukan:
https://kayumanisceylon.com/konsumsi-kayu-manis-cara-ampuh-menurunkan-kadar-gula-darah-tinggi/

No comments:

Post a Comment