Thursday 3 November 2016

Apa itu Antioksidan dan Apa Fungsinya?

Dalam berbagai kesempatan dan ulasan, antioksidan selalu menjadi bagian topik dan memiliki asosiasi sebagai "zat positif", tetapi apa itu antioksidan sebenarnya? Mengapa bersifat positif? Mengapa selalu dicari-cari?


Jadi, Apa itu Antioksidan?


Antioksidan (antioxidants) adalah molekul-molekul yang (sesuai namanya) bekerja melawan atau menghalang proses pengoksidaan di dalam tubuh. Walaupun pengoksidaan merupakan bahagian kritikal daripada proses kehidupan, namun proses pengoksidaan yang terlalu banyak akan menyebabkan kerosakan, kerana pelbagai reaksi pengoksidaan normal yang terjadi di dalam tubuh saat makanan dicerna boleh membentuk radikal bebas (radikal oksigen) dan kemudian mencipta reaksi berantai yang mencetuskan kerosakan atau kematian sel.



Sama halnya dengan kes pengoksidaan besi (reaksi besi terhadap oksigen) yang kemudian membentuk karat, badan bertindak balas terhadap proses pengoksidaan dalaman (pencernaan) dan membentuk radikal bebas; yang jumlahnya boleh semakin meningkat apabila tidak terkawal. Sama dengan karat yang kemunculannya semakin melemahkan besi, radikal bebas kemudian melemahkan tubuh dengan cara menyerang organ dan sel, lalu menyumbang memunculkan berbagai penyakit seperti Alzheimer, kanser, jantung koroner, stroke, arthritis dan osteoarthritis, serta katarak.


Anda boleh melawan proses pengoksidaan ini dengan cara menambahkan pelbagai makanan kaya antioksidan ke dalam diet anda. Antioksidan menghalang dan bahkan menghalang proses pengoksidaan dengan cara meneutralkan radikal bebas. Namun yang perlu diperhatikan adalah, dalam proses peneutralan tersebut, antioksidan kemudian teroksida dan berubah menjadi oksida. Oleh kerana itu, anda harus terus memberikan pengambilan antioksidan kepada tubuh secara teratur untuk membendung jumlah radikal bebas.

Antioksidan Apa Saja yang Sudah Dikenal?


Sebahagian besar antioksidan yang jelas-jelas sudah dikenal oleh ilmu pengetahuan adalah vitamin dan mineral, misalnya Vitamin E (terutama alpha-tocepherol yang mempunyai biopotensi cukup tinggi). Vitamin C, beta-karoten, selenium, mangan, dan seng. Ada juga enzim antioksidan seperti superoksida dismutase, glutation peroksidase, dan katalase yang telah terbukti mampu memusnahkan radikal bebas dan dengan demikian benar-benar boleh menghalang pembentukannya. Nutrisi lain yang juga terbukti mempunyai kelayakan sebagai antioksidan adalah koenzim Q10 (ubiquinone) dan asam urat (asid urik). Pada masa ini terus berkembang berbagai penelitian terhadap kewujudan fitokimia di dalam buah-buahan, sayur-sayuran, dan bahan makanan lain yang sebahagian besar telah terbukti mempunyai kelayakan sebagai antioksidan, dan, oleh kerana itu ditegaskan menambah pengambilan pelbagai makanan tersebut baik untuk kesihatan.

Tetapi ... makanan apa saja yang merupakan antioksidan berkesan? Kecuali vitamin dan pelbagai makanan tambahan yang sudah dibicarakan di atas, belum ada makanan yang terbukti mempunyai kecekapan antioksidan tinggi di dalam tubuh manusia (in vivo). Jadi kita dan pelbagai institusi kesihatan makanan, ubat-ubatan, atau nutrisi di seluruh dunia harus bergantung pada hasil pembuktian melalui tabung reaksi (in vitro) untuk melihat dan membandingkan keupayaan antioksida beberapa jenis makanan.


Apa itu Skala/Nilai ORAC?



ORAC (oxygen radical absorbance capacity) adalah ukuran aktiviti atau kecekapan antioksidan makanan dan minuman tertentu yang dianggap oleh banyak saintis sebagai kaedah pilihan untuk mengukur kekuatan antioksidan. Perlu di garisbawahi, ORAC adalah kekuatan antioksidan yang diuji di makmal (in vitro) dan tidak menunjukkan aktiviti antioksidan atau kesannya di dalam tubuh (in vivo). Salah satu yang terperinci tulisan yang paling ketara pada label produk makanan tambahan atau makanan adalah nilai ORAC ini. Secara teori, semakin tinggi nilai ORAC pada makanan atau minuman, semakin tinggi efisiensinya sebagai antioksidan.

Dalam penerapannya, ORAC kadang mengelirukan. Untuk benar-benar boleh membandingkan tahap kecekapan antioksidan dua jenis makanan, anda harus yakin kedua-duanya mempunyai saiz / takaran yang sama dan kedua-duanya harus mempunyai konsistensi yang sama pula. Sebagai contoh, segelintir kismis akan mendapat nilai ORAC yang lebih tinggi dari segenggam anggur. Mengapa? Yang perlu diingat adalah anggur segar mengandungi banyak air, sehingga kandungan nutrisinya lebih sedikit, meski berat kedua-duanya sama. Jadi, contoh nya adalah: nilai ORAC yang diberikan kepada sebuah makanan harus dipandang sebagai pedoman umum, bukan kebenaran mutlak takterbantahkan.

Berapa ORAC Antioksidan yang Diperlukan Per Hari?



Para pakar pemakanan mengesyorkan kurang lebih 5000 ORAC pengambilan antioksidan per hari, yang terdiri dari berbagai buah-buahan, sayur-sayuran, dan makanan tambahan. Tetapi pilihan buah-buahan, sayur-sayuran, dan makanan tambahan diserahkan pada selera anda. Anda boleh saja memakan beberapa jenis buah-buahan yang jika ditotal nilai ORAC-nya cuma 1300, atau makan sedikit blueberry namun nilai ORAC-nya boleh mencapai 6000.

Jadi, jika masuk ke ranah pembicaraan antioksidan, maklumat nilai ORAC yang anda dapat pada label produk atau dari berbagai maklumat yang beredar di luar sana harus dipandang sebagai cadangan dalam membantu anda mengatur pola makan yang baik demi kesihatan. Jadi tentukan secara mandiri sesuai dengan ukuran anda sendiri. Yang terpenting adalah anda boleh memastikan bahawa tubuh anda perlu mendapatkan pengambilan pelbagai makanan dan minuman dengan kandungan antioksidan yang cukup setiap harinya.

Berikut rujukan untuk memeriksa nilai ORAC pelbagai jenis makanan:


Sumber Rujukan:
http://www.kolomsehat.com/apa-itu-antioksidan-dan-apa-fungsinya/


No comments:

Post a Comment